Van Bokhorst opleidingen. Sinds 1971.

Tractor rijbewijs

Iedereen die voor 01-07-2015  nog niet in het bezit was van een trekker certificaat of autorijbewijs, moet bij het CBR examen doen om het trekker rijbewijs te halen en hiermee op een tractor of ander landbouwvoertuig te mogen rijden.

Wachttijd

Met de invoering van dit nieuwe rijbewijs zijn de eisen voor de theorie en de praktijk verhoogd in vergelijking tot de ‘oude stijl’. En ook is de wachttijd een stuk langer geworden. Houd er rekening mee dat bij het moment van aanvragen voor de theorie- en praktijkexamens er rond de 5 weken wachttijd is.
Het is dus verstandig om al met 15,5 jaar de theorie te halen zodat het praktijkexamen op tijd kan worden aangevraagd.

Theorie

Voordat je het praktijk examen gaat afleggen moet je in het bezit zijn van een geldig theorie certificaat T. het examen wordt afgenomen door het CBR en bestaat uit 50 meerkeuze vragen waarvan je er 35 goed moet hebben. het theorie certificaat is 1,5 jaar geldig. Van Bokhorst Opleidingen heeft een breed pakket aan mogelijk heden met betrekking tot een theorie opleiding, overleg met je instructeur voor de mogelijkheden.

Praktijk Trekker rijbewijs

Heb je al ervaring met het besturen van een trekker of juist nog helemaal niet? Wij kunnen de lessen op maat maken en aanpassen op jouw vaardigheden. Standaard bieden wij een pakket van 5 uur plus praktijkexamen aan, maar deze kan uitgebreid worden met losse lessen indien die nodig blijken. Tijdens een proefles kunnen wij jouw niveau inschatten en zo het juiste pakket aanbieden.

Exameneisen Trekker rijbewijs

Tijdens het examen worden er verschillende vaardigheden van je verwacht. Zo moet je de kipper aankoppelen en eventueel weer afkoppelen, de bijzondere verrichtingen beheersen en laten zien dat je tijdens het rijden rekening houdt met de gevaren van het rijden met een tractorcombinatie.

– Aan- en afkoppelen
Voordat je vertrekt moet je zelfstandig de kipper koppelen aan de tractor. Je instructeur begeleidt jou hierbij tijdens de laatste meter. Na het volgens de gebruikelijke methode aankoppelen van de kipper zal de examinator enkele vragen stellen over de dagelijkse controle die je moet uitvoeren.

– Bijzondere verrichtingen
Tijdens het examen zal de examinator je 1 of 2 bijzondere verrichtingen laten doen. Hij kan kiezen voor recht achteruit rijden, een bocht achteruit of achteruit voor een laaddeur/inrit parkeren. Tijdens deze verrichtingen bevindt de examinator zich buiten het voertuig en ben jij zelf verantwoordelijk voor het overige verkeer. De verrichting hoeft niet in één beweging te worden uitgevoerd. Indien nodig mag de combinatie opnieuw worden gestrekt om in een betere positie te komen.

– Rijden op de weg
Het belangrijkste onderdeel van het examen is het rijden op de weg. De examinator wil zien dat je rekening houdt met de combinatie in alle omstandigheden. Dit gaat dan vooral om jouw naderingssnelheid, je kijkgedrag en het inschatten van de lengte van de combinatie tijdens bijvoorbeeld het inhalen.

Tijdens je praktijk examen vlak voor dat je begint met aankoppelen van de aanhanger krijg je een aantal vragen over de combinatie waarmee je gaat rijden. Wij hebben deze gegevens alvast voor je op een rijtje gezet zodat je je goed kunt voorbereiden op je examen.

De gegevens zijn als volgt:

Tractor: New Holland
Lengte: 5m
Breedte: 2.40m
Hoogte: 3m
Massa: 7350kg
Maximale koppelingsdruk: 2000kg

Kipper: Vaia
Lengte: 7.30m
Breedte: 2.40m
Hoogte: 3m
Massa: 4450kg
Maximale koppelingsdruk: 3000kg
Laadvermogen: 12000kg
Lading op dit moment: 6000kg

De examinator kan je onder andere de volgende vragen stellen over deze gegevens:

V: Hoelang is de totale combinatie?
A: 5m + 7.30m = 12.30m

V: Wat weegt de totale combinatie op dit moment?
A: 7350kg + 4450kg + 6000kg = 17800kg

V: Hoe verdeel je de lading in de kipper?
A: Zodanig dat er niet meer dan 2000kg druk op de kipperknobbel van de trekker rust.

Als er een verschil is in de koppelingsdruk tussen trekker en kipper hou je altijd de laagste aan.

Controle voertuig

De combinatie staat afgekoppeld klaar en moet gecontroleerd worden voordat hij kan worden aangekopeld.
Enkele onderdelen die gecontroleerd moeten worden zijn:

Trekker:
– Heel en schoon (spatborden, ramen, spiegels, verlichting)
– Vloeistoffen (olie, koelvloeistof, remvloeistof, ruitersproeiervloeistof, hydroliek)
– Banden (profiel, spanning, velg)

Kipper:
– Is het trekoog ongeveer dezelfde grootte als de kipperknobbel
– Zijreflectoren
– Banden (profiel, spanning, velg)
– Afgeknotte driehoek
– Lengte driehoeken
– Verlichting (heel en schoon)
– Bak gesloten

Aankoppelen

De volgorde van aankoppelen is:

– Recht aan komen rijden met het achterraam open
– Gebruik de hulpspiegel op de kipper om er recht voor te komen
– Kipperknobbel zo recht mogelijk onder het trekoog plaatsen m.b.v. het raamspiegeltje
– Met draaiende motor de slang van de poot (blauwe dop) in de bruine aansluiting duwen
– Poot kantelen
– Cylinder open zetten
– Poot laten zakken
– Kipperknobbel vergrendelen
– Poot opklappen
– Cylinder dichtzetten
– Overige slangen aansluiten (bak, kipperrem, verlichting)
– Wielkeggen weghalen

Prijzen

Theorie pakket tractor: theorieles, boek en examen
€90,-
Pakket praktijk 5 rijlessen + praktijk examen 
€ 850,-
Lossen rijles Tractor 60min.
€ 85,-
Los praktijk examen Tractor
€ 425,-
Los theorie examen tractor
 €45,-